Проєкт «‎Форс-мажори»
28.04.2022

Що таке форс-мажор
Фактично це є непереборна сила, обставини, що не залежать від підприємця: стихійне лихо, революція, терористичні акти, війна тощо. Через них бізнесмен не може виконати свої зобов’язання за договорами. Наприклад, бомба влучила в склади, де зберігалася продукція, яку мали відвантажити контрагенту.
В Україні перелік обставин, які є непереборними, наведено в другій частині статті 141 ЗУ «Про торгово-промислові палати». Втім, він може бути конкретизований самим договором між підприємцями.
Форс-мажор не означає, що зобов’язання не потрібно виконувати. Він лише свідчить про те, що строк виконання контракту переноситься на певний строк. При цьому штрафи й пеня не нараховуються.
«‎Щоб засвідчити, що у вас труднощі через війну і після 24 лютого ви не можете виконувати зобов’язання, потрібно надіслати контрагенту лист-повідомлення. Так ви юридично зафіксуєте форс-мажор. Ваш партнер може не погодитися з цим, але то вже розглядатимуть через суд. Фактично з цього листа можна починати діалог із партнером щодо врегулювання спорів», – пояснює Юлія Горлова.
Хто і навіщо створив сервіс
‎Форс-мажори» – це сайт, на якому кожен підприємець може сформувати лист своєму контрагенту з повідомленням про форс-мажор. Ідея такого проєкту належить компанії «‎Праве діло». Її юристи й сформували відповідні документи для роботи сервісу.
«‎Основне спрямування нашої компанії – юридична допомога бізнесу. Коли почалася війна, клієнти почали масово звертатися за консультаціями: що робити, якщо не можеш відвантажити товар, як повідомити про форс-мажор тощо. Ми побачили велику кількість однотипних запитів. При цьому багато бізнесів скоротили персонал, бухгалтерів, юристів. І взагалі на людей навалилося чимало всього. Тож ми вирішили автоматизувати процес і зробити щось корисне», – розповідає партнерка юридичної компанії.
Потім до втілення ідеї долучилися інші партнери. Сам сайт розробила компанія Clarity App. А просувало його агентство HTTP. Крім того, інформацію про сервіс поширили в різноманітних бізнес-спільнотах.
Як усе працює
Умовно роботу на сервісі можна розділити на 6 етапів:
1. Заповнення реквізитів. На сайті треба зазначити вихідні дані для листа-повідомлення, зокрема:
• назву компаній;
• дату та номер договору;
• реквізити контрагентів;
• пункт про форс-мажор тощо.
2. Формування листа-повідомлення. Система робить це автоматично, на основі внесених даних.
3. Завантаження документів. Йдеться про сформований сервісом лист та сертифікат Торгово-промислової палати України (ТПП).
‎Раніше, щоб отримати статус форс-мажору, потрібно було погодження та сертифікація ТПП. Клієнт писав заяву, де викладав обставини своєї ситуації. Палата розглядала звернення й видавала сертифікат. Після цього випадок вважався форс-мажором.
«Коли росія вдерлася в Україну, ТТП спростила процедуру. На своєму сайті виклала загальний офіційний лист, і будь-який підприємець може використовувати його як сертифікат. Цей документ треба обов’язково прикріплювати до листа-повідомлення, який особа сформувала на нашому сервісі або написала самостійно», – пояснює Юлія Горлова.
4. Надсилання документів контрагенту.
5. Очікування відповіді. Ваш партнер може з розумінням поставитися до ситуації і погодитися, що вона є форс-мажорною.Однак може й заперечити це.
6. Загальна консультація юристів. Це потрібно, якщо в клієнта виникли типові питання.
Зазначені послуги «‎Праве діло» надає безкоштовно. Якщо користувач хоче віддячити розробникам, то може перерахувати кошти на рахунок фонду «‎Повернись живим». Його реквізити є на сайті сервісу «Форс-мажори».
Якщо ж потрібне глибше вивчення ситуації, складання позову, представництво у суді тощо, такі послуги компанія надає на комерційній основі.
За словами Юлії Горлової, від початку роботи сервісу ним скористалися понад 500 підприємців. Бізнес під час війни повівся по-різному: хтось припинив діяльність, хтось перекваліфікувався, хто волонтерить. Але наразі підприємці потроху оговтуються і налагоджують бізнес, долучаються до галузевих спільнот.
Форс-мажор не для всіх
Разом з тим є підприємці, які заявляють про обставини непереборної сили, хоча мають змогу виконати зобов’язання перед клієнтом. Щоб врегулювати це питання, у травні відбудеться круглий стіл за участю представників Торгово-промислової палати.
«‎У нас є клієнти, яким повідомили про форс-мажорні обставини. Однак вони знають, що партнери працюють у стратегічній галузі, отримали державні замовлення, мають гроші, нормально функціонують… Тож ми надсилаємо претензії контрагенту щодо виконання взятих на себе зобов’язань. Якщо спір не врегулюємо в досудовому порядку, подаватимемо до суду», – пояснює експертка.
Звісно, треба скористатися обставинами непереборної сили, коли ви не можете виконати зобов’язання через війну. Та якщо можете заплатити, зробіть це. Кожен форс-мажор є ударом по бізнесу контрагента, отже й по економіці загалом. А для перемоги над росією вона має бути сильною.